Up-Cykle – obieg zamknięty to sztuka
Up-Cykle – obieg zamknięty to sztuka

wróć

Up-Cykle – obieg zamknięty to sztuka

Twoje odpady mogą być przyczyną zmiany. Wystawa UP-Cykle prezentuje laureatów I edycji i II edycji konkursu zorganizowanego przez Zakład Utylizacyjny w Gdańsku. Projekty zrealizowano z odpadów, dzięki czemu ich wartość została podwyższona, a odpady wrócił do obiegu w nowej odsłonie. Wyróżniono trzy prace i wybrano jednego zwycięzcę. Konkurs jest objęty patronatem merytorycznym Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Politechniki Gdańskiej.

Wystawa Up-Cykle porusza temat problemu nadprodukcji odpadów. Kupujemy i wyrzucamy produkty, które przeważnie nadają się jeszcze do ponownego użytku. Dlaczego? Bo koszty naprawy są często zbliżone do kosztów zakupu nowego produktu. U źródeł konkursu leżała chęć poszukiwania inspiracji i gotowych rozwiązań na ponowne wykorzystywanie przedmiotów. Dość nietypowe połączenie sztuki i odpadu ma jeszcze mocniej skupić uwagę na problemie, właśnie przez to z pozoru niemożliwe zestawienie. Ogromne ilości odpadów, które wytwarzamy, nadają się jeszcze do powtórnego wykorzystania. Także odpady poprodukcyjne to wspaniały punkt wyjścia dla wielu nieoczywistych rozwiązań. Warto je uwzględnić w procesie projektowania, a następnie wykorzystać podczas prototypowania. W Up-Cyklach poszukujemy projektantów, którzy oczami wyobraźni widzą rozwiązania istotne z punktu widzenia ekologii i środowiska. Warto korzystać z tego potencjału.

#design#szanuje_segreguje#upcycling

Epilog

Sztuka jest odtwarzaniem rzeczy, bądź konstruowaniem form, bądź wyrażaniem przeżyć – jeżeli wytwór tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycać, bądź wzruszać, bądź wstrząsać.” (Władysław Tatarkiewicz).

Coś się kończy, coś się zaczyna. Tak można rozumieć upcykling. Kiedy jedno przestaje być potrzebne, drugie może dojść do głosu. Do pierwszego etapu konkursu zgłoszono 37 projektów, z czego 7 zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu. Ostatecznie Jury najwyżej oceniło cztery zgłoszone prace, przyznając pierwszą nagrodę oraz trzy wyróżnienia.

Jury konkursu Up-Cykle:

Tomasz Rygalik– przewodniczący jury. Projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki. Studiował architekturę na Politechnice Łódzkiej. Absolwent wydziału wzornictwa przemysłowego na Pratt Institute w Nowym Jorku. Po ukończeniu studiów magisterskich na Royal College of Art w Londynie w 2005 roku został pracownikiem naukowym w zespole badawczo-rozwojowym przy RCA. W 2006 roku założył Studio Rygalik. Prowadzi pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie. Współpracuje m.in. z Moroso, Noti, Comforty, Paged, Ghidini, Cappellini, Profim, Ideal Standard, Siemens, Heineken czy Ikea. Od 2010 pełni funkcję dyrektora kreatywnego czołowych polskich marek. Realizuje wiele projektów dla instytucji kultury m.in. Instytutu Adama Mickiewicza, Opery Narodowej, Muzeum POLIN, BOZAR, Zachęty, Muzeum Fryderyka Chopina, Muzeum Narodowego, Instytutów Kultury Polskiej. Był architektem polskiej prezydencji w Radzie UE. Wiele jego projektów stanowi część wystawy stałej Muzeum Narodowego w Warszawie. W 2015 założył markę TRE Product, a od 2016 roku współtworzy kreatywny kampus SOBOLE.

Marta Hryc – badaczka, projektantka. Związana z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia w zakresie stylistyki w designie oraz prototypowania.  Interesuje ją wypadkowa zderzenia reguł rządzących komputerowymi algorytmami ze swobodnym – ludzkim – podejściem twórczym. Zajmuje się analizą wpływu, jaki na kwestie estetyki w designie wywierają technologie addytywne. Prelegentka międzynarodowych konferencji dotyczących granicznych obszarów nowych technologii, jak xCoAx Madrid 2018. Uważna obserwatorka wpływu zmian społeczno-gospodarczych i przeobrażeń kulturowych na ewolucję nowych kierunków estetycznych. Zawodowo zajmuje się projektowaniem biżuterii. Tematyka jej projektów oscyluje wokół socjo-ekonomicznego kontekstu funkcjonowania biżuterii. Ma na koncie staże naukowo-badawcze w Meksyku i Belgii. Bierze udział w licznych międzynarodowych wystawach i konkursach. Nagrodzona m.in. Srebrną ostrogą – nagrodą za twórczą odwagę i bezkompromisowość w Międzynarodowym Konkursie Złotniczym BUNT. Jurorka Amberif Design Award 2020. Od 2013 współtworzy Studio Projektowe firmy S&A – wiodącego producenta biżuterii, dla którego opracowuje wdrożenia wzorów do produkcji seryjnej. Przedstawiciel ASP w Gdańsku, patrona merytorycznego konkursu.

Marta Karwacka –socjolożka biznesu, specjalizuje się w zagadnieniach związanych z CSR i zrównoważonym rozwojem oraz współpracą międzysektorową. Interesuje ją systemowe podejście do odpowiedzialności oraz rzeczywisty impact. Promuje odpowiedzialną konsumpcję i circular economy. Realizuje projekty doradcze i badawcze. W 2013 roku jej praca doktorska na temat współpracy międzysektorowej otrzymała I nagrodę w konkursie Verba Veritatis. Jurorka konkursu Verba Veritatis, konkursu Sustainable Fashion Award 2018 oraz Panelu Pozytywnych Postaci oceniającego Start-upy Pozytywnego Wpływu. Współtworzy Koalicję na rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego RECONOMY. W 2020 roku została powołana w roli ekspertki programu CLIMATE LIDERSHIP, który jest odpowiedzią na Rezolucję ONZ, przyjętą w trakcie ostatniego Zgromadzenia Ogólnego ONZ ds. środowiska. Należy do Sustainable Fashion Working Group, międzynarodowego zespołu praktyków i naukowców zainteresowanych zrównoważonymi zmianami w branży mody.
Na blogu How to Wear Fair? zajmuje się tematyką odpowiedzialnej konsumpcji w branży odzieżowej. Jej zaangażowanie w promowanie zrównoważonego rozwoju w sektorze mody zostało wyróżnione przez Magazyn ELLE statuetką ELLE Style Awards 2018. W ostatnich latach była prelegentką m.in na takich wydarzeniach jak: 100% Retail&Fashion, ELLE About Fashion, Open Eyes Economy Summit 2019, i Chellange Accepted by H&M.

Michał Piernikowski – dyrektor Łódź Design Festival. Entuzjasta działań miejskich i projektowania. Inicjator i współorganizator wielu projektów związanych z przemysłami kreatywnymi, m.in.: Festiwalu Reklamy Ad Days, Konferencji "Would you like to be creative", Art_Inkubatora czy Fotofestiwalu. Współzałożyciel Łódź Art Center, członek zespołu realizującego w Łodzi działania popularyzujące szeroko rozumiane dobre wzornictwo. Laureat, m.in.: Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Dizajn oraz Design Alive Award w kategorii Animator. Członek jury w konkursie make me!, wyróżniającym najlepsze produkty młodych projektantów, m.in. za rozwiązania prospołeczne i przeciwdziałające degradacji środowiska naturalnego. Specjalista w zakresie wprowadzania na rynek produktów o wysokiej wartości dodanej, ekspert współpracujący z sektorem publicznym i prywatnym w zakresie komercjalizacji innowacji i promocji rozwiązań gospodarki cyklu zamkniętego.

Michał Dzioba – manager z wieloletnim stażem – od 12 lat związany z branżą gospodarki odpadami. Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, również Master of Business Administration Dominican University of Illinois, Chicago. W swojej karierze odbył staż w zakładzie zagospodarowania odpadów w Mestre (Wenecja), którego elementem była m.in. spalarnia odpadów komunalnych. W latach 2010-2012 współpracował z zarządem Europejskiej Federacji Gospodarki Odpadami i Usług środowiskowych (FEAD). Przez ostatnie lata pełnił funkcję dyrektora generalnego Grupy Amest, włoskiej spółki obecnej na polskim rynku gospodarki odpadami od 1996 r. W latach 2005-2009 odpowiadał za restrukturyzację techniczną, organizacyjną i finansową spółek z grupy, w tym trzech zakładów zagospodarowania odpadów: w Kamieńsku, Otwocku i Mażanach pod Kętrzynem. Przeprowadził również rekultywację dwóch składowisk odpadów komunalnych. Od 2017 roku  pełni funkcję Prezesa Zarządu Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku.

Laureaci I edycji konkursu Up-Cykle

W pierwszej edycjizostały zgłoszone 34 projekty, a  7 z nich przeszło do drugiego etapu. Jury wybrało jednego zwycięzcę oraz trzy wyróżnienia.

Ground

znicz biodegradowalny

Klaudia Ginter

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2020

Ground to znicz z biodegradowalnego materiału stworzonego z odpadów żywieniowych. Jest to odpowiedź na problem zaśmieconych nieprzetwarzalnym tworzywem sztucznym cmentarzy – stanowi ich kompostowalną alternatywę. Wyróżnienie w konkursie.

GROUND to znicz z biodegradowalnego materiału stworzonego z odpadów żywieniowych, takich jak sfermentowany nabiał, łupiny orzecha czy makuch roślinny. Koncepcja jest odpowiedzią na problem zaśmieconych nieprzetwarzalnym tworzywem sztucznym cmentarzy, a także braku segregacji odpadów na ich terenie. Znicz ma być neutralnym znakiem naszej pamięci, niezostawiającym po sobie szkody w postaci rozkładającego się setki lat odpadu. Zanim forma zostanie wyrzucona, można użyć jej kilkukrotnie – pierwotny wkład, który można uzupełnić, to stopiona węza pszczela i bawełniany knot. Materiał jest podatny na obróbkę mechaniczną oraz czasowo odporny na wpływ warunków atmosferycznych, a także ulega procesowi kompostowania, co ułatwia jego klasyfikację jako odpadu. Założeniem projektu było także możliwie jak największe ograniczenie procesów produkcyjnych, czego wynikiem jest prosta forma, uwzględniająca jednocześnie przepływ powietrza, aby utrzymać płomień. Materiał może zastąpić w przyszłości inne masy wykorzystywane do tworzenia ceramiki dekoracyjnej.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Skafander

odzież

Julita Olejniczak

2020

Główna idea projektu jest stworzenie skafandra  z materiałów odzyskanych, chroniącego człowieka przed czynnikami zewnętrznymi.  Wyróżnienie w konkursie.

Do projektu zostały wykorzystane materiały, które same w sobie są elementami ochronnymi oraz pochodzą z odpadów budowlanych. Przykładowo do stworzenia konstrukcji wykorzystano siatkę przeciw kretom. Kształt i wygląd skafandra uzyskano przy użyciu kleju na gorąco. Całość konstrukcji łączą trytytki. Inspiracja do stworzenia formy i struktury były otaczające człowieka czynniki takie jak np. podmuchy wiatru, krople deszczu.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Drukujące pierścienie

element drukujący

Katarzyna Grzelakowska

2020

Drukujące pierścienie można używać jako element drukujący pojedyncze lub powtarzalne wzory wykorzystywane jako element ozdobny lub edukacyjny w zależności od tematyki zaprojektowanych wzorów. Wyróżnienie w konkursie.

Materiały w 100% są z odzysku powstałego przy produkcji etykiet w procesie druku fleksograficznego.  

Prototyp składa się z następujących elementów:

  1. Matryca drukująca (fotopolimery-guma syntetyczna). Pozostałości stanowią 10%-20% całości form użytych do produkcji (marginesy formatów). 
  2. Taśma dwustronna, mocująca formy drukujące do tekturowych pierścieni (tub).
  3. Pianka poliuretanowa o strukturze otwartokomórkowej,  o dużej kompresywności, dzięki której zawsze w pełni powraca do pierwotnego kształtu. Materiał z odzysku. Końcówki taśmy dwustronnej, która pierwotnie służy do przymocowania polimeru do cylindra tzw: „wałka drukowego”. 
  4. Tekturowe pierścienie-tuby. Wykonane ze zwijanego papieru brązowego. Służące jako rolka środkowa (trzpień) do nawijania wszelkiego rodzaju materiałów elastycznych typu: papier, folia, tekstylia i inne. Materiał z odzysku. Końcówki gilz, wadliwe-źle przycięte. Gilzy pierwotnie służą do nawoju wydrukowanych etykiet. 
  5. Barwnik drukujący naniesiony na przygotowaną formę. Końcówki farby UV-światłoutrwadzalna, pozostałości po wykonanym nakładzie.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Blue Light Revision

lampy z kineskopów i ekranów LCD

Barbara Stelmachowska, Mateusz Ligocki

Ligocki + Stelmachowska

2020

Badanie możliwości wykorzystania giętkich folii pochodzących z telewizorów LCD jako kloszy lamp oraz sztywnego pleksi jako ekranu rozpraszającego światło lampy.

I miejsce I edycji Up-Cykle.

Zwycięski projekt wykorzystuje giętkie folie pochodzące z telewizorów LCD jako klosze lamp oraz sztywny pleksiglas jako ekran rozpraszający światło lampy. Od kilkudziesięciu lat sprzęty elektroniczne projektowane są tak by służyły użytkownikowi maksymalnie do końca okresu gwarancyjnego, jaki oferuje producent, a następnie zostały zastąpione przez nowsze modele, z czego nieświadomi konsumenci chętnie korzystają. W ten sposób co roku na świecie przybywają tony elektrośmieci – trudnych lub niemożliwych do utylizacji. Wykorzystane w projekcie materiały pochodzą z małego warsztatu, który zajmuje się naprawą sprzętu elektronicznego – głównie telewizorów. Urządzenia, które nie nadają się już do użytku są tu rozkładane na części. Większość elementów jest wykorzystywanych do naprawy innych sprzętów, jednak znaczna część musi być utylizowana.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Projekty zgłoszone do drugiej edycji konkursu Up-Cykle

Sailówka

odzież

Golińska Martyna, Jasińska Aleksandra, Kietlińska Karolina

2021

Żagle wykonane są ze specjalistycznych materiałów takich jak: dacron lub połączenie kevlaru, włókna węglowego i mylaru. Łączenie tych materiałów sprawia, że są one niezdatne do recyklingu. Niestety wraz z upływem czasu i działaniem czynników atmosferycznych żagle ulegają stopniowemu zniekształceniu, przez co tracą swoje właściwości i zastępowane są nowymi.

Zużyte są wyrzucone lub trafiają do hangarów, gdzie niszczeją z czasem. Ideą projektu jest nadanie im nowego życia i pozwolenie ponownie wrócić do obiegu. Wiatroszczelny, wodoodporny materiał zainspirował projektantów do zaprojektowania kurtki zapewniającej ochronę przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi, którą można zabrać ze sobą na nadmorską wyprawę. Głównym założeniem było wykorzystanie do projektu wyłącznie elementów z których zbudowany jest żagiel. Przykładem tego jest użycie linki zakończonej gałką bosmańska (jednym z węzłów żeglarskich) do zapięcia kieszeni. Dodatkowo uwzględniono, by kurtka była poręczna. Dlatego po jej zdjęciu, można ją w łatwy sposób  zwinąć, zapiąć w jej kieszeni, schować do plecaka i zabrać ze sobą na wycieczkę.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

SOL stitium

oświetlenie

Beata Kuracinska

2021

To oświetlenie jest formą pewnego rodzaju manifestu,  projektanta i konsumenta w jednym, dotyczącego przejścia, przekroczenia granicy świadomości w zrównoważonym projektowaniu, upcyklingu a także świadomej konsumpcji.

Przesilenie jest zjawiskiem astronomicznym, którego konsekwencją jest najdłuższy dzień w roku. Połączone jest ono także z aspektem symbolicznym dotykającym wierzeń, tradycji w wielu kulturach na świecie. Solstycjum jest to także pewnego rodzaju moment przełomowy. Nazwa, jaką otrzymało oświetlenie ma zwrócić uwagę że nadszedł już ten moment krytyczny w którym należy skierować siły do zadbania o środowisko w odpowiedzialności za przyszłe pokolenia. SOLsistium  powstało w około 90% z wtórnego przetworzenia odpadów. Bazą stworzenia produktu była zezłomowana felga oraz  materiał z odpadów tworzyw sztucznych z pobliskiej hurtowni oraz sypki piasek. Materiały z odzysku pozwoliły stworzyć nowe życie produktu tworząc innowacyjny produkt.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Compassio do natury

kolekcja ubrań

Alicja Tkaczyk

2020

Kolekcja skierowana jest do osób, które cenią sobie ręcznie wykonaną odzież oraz dbających o to, aby ich szafa była zrównoważona. Ubrania są unikatowe, a więc płeć, rozmiar i wiek nie mają znaczenia, gdyż każdy asortyment jest dopasowany indywidualnie do klienta.

Kolekcja Compassio to alegoria katastrofy ekologicznej i opowieść o współodczuwaniu z naturą. Ptaki uwięzione w reklamówkach i foki w sieciach to przykłady na to, jak człowiek w swojej chęci rozwoju cywilizacji skazuje dzikie zwierzęta na ich nieświadome ubieranie się”. Podobnie rośliny – zanieczyszczone trawniki wyglądają na ozdobione kolorowymi papierkami.  To brutalny rodzaj przebrania, jaki człowiek funduje naturze. Możemy współodczuć to jeżeli sami założymy śmieci, doświadczając psychicznego dyskomfortu i niewygody (ubrania są w pełni użytkowe i wygodne). Kolekcja wykonana jest z śmieci. Projektantka we własnoręcznie wykonanych ubraniach wykorzystuje autorskie techniki, stosując jako materiał papierki po batonikach i woreczki po ryżu. Prawie wszystkie użyte materiały są z odzysku – nici/przędze są resztkami poprodukcyjnymi.  Kolekcja Compassio jest kontestacją tego, co dzieje się wokół ekologicznych tematów; daje wyraz sprzeciwu wobec postępującej degradacji środowiska naturalnego wspierając zarazem w walce o ochronę środowiska. Całość wpisuje się w nurt trashion, który już niedługo przedefiniowuje postrzeganie świata mody i przejdzie do mainstreamu.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Harmless luxury

tkanina

Agnieszka Gębska, Dorota Pawlicka

Poppy Lotta

2021

Projekt Harmless Luxury wychodzi naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na ciekawą i etyczną modę. To atrakcyjne wizualnie, zgodne z globalnymi trendami tkaniny i wzory wykonane z materiałów z drugiego obiegu oraz resztek ze szwalni.

Przemysł odzieżowy jest jednym z najbardziej szkodliwych dla środowiska i pomimo wzrastającej świadomości problemu, często nadal wybieramy najszybszą i najtańszą opcję. To rzeczy, które eksploatujemy w niewielkim stopniu albo wcale. Nadprodukcja prowadzi do ponad 90 milionów ton odpadów odzieżowych rocznie oraz ogromnego zużycia wody i chemikaliów. Autorki, jako pasjonatki mody, projektantki odzieży i nadruków na tkaniny, ubolewają nad tym, moda ma tak opłakane skutki dla środowiska. Chcąc nadal tworzyć i wychodząc naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na ciekawą, etyczną modę, powstał projekt Harmless Luxury. To tkaniny, które nie powodują szkód dla środowiska. Wzory uzyskiwane są bez konieczności drukowania, unikając zużycia wody oraz szkodliwych barwników. Wykorzystywane są materiały z drugiego obiegu oraz resztek ze szwalni. Łącząc je, powstaje nowa jakość. Celem jest stworzenie nowoczesnych, świeżych, zgodnych z globalnymi trendami wzorów. Ucyclingowa moda nie jest jedynie amatorskim zrób-to-sam.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

PARO

obiekt małej architektury

Łukasz Gąska, Marta Sowińska-Gąska, Michał Gawron

Gąska Studio

2020

PARO jest obiektem małej architektury zabezpieczającym oraz pielęgnującym tereny zielone wzdłuż miejskich ciągów komunikacyjnych. Obiekt chroni przed degradacją zieleni, a poprzez parowe dostarczanie wilgoci wspomaga jej regenerację. Jest wyrazem troski o ochronę natury.

PARO chroni przed degradacją zieleni, a poprzez parowe dostarczanie wilgoci wspomaga jej regenerację. Punktowa forma zapewnia elastyczność w stosowaniu na obszarach o zróżnicowanej powierzchni, uniemożliwiając wjazd oraz parkowanie pojazdów w miejscach niedozwolonych.

PARO zbudowane jest z dwóch nasuniętych na siebie spasowanych łupin z recyklingowanego plastiku. Obiekt umieszczany jest w gruncie przez kompatybilny fundament śrubowy. Przy pomocy prostego parownika ultradźwiękowego zebrana woda zamieniana jest w parę wodną i uwalniana a następnie równomiernie rozprowadzana. Cykliczne uruchamianie urządzenia pozwala na regularne nawilżanie trawników, tworząc przy tym korzystny biotop i ciekawe zjawisko wizualne. Całość zasilana jest niewielkim panelem fotowoltaicznym.

PARO został opracowany w różnych formach, tworząc kolekcję mebli miejskich o zróżnicowanej funkcji. Różne aranżacje tych elementów pozwalają na tworzenie układów dostosowanych do potrzeb danego miejsca. PARO to odpowiedź na jedną z wielu bolączek z jakimi zmagają się mieszkańcy miast. Jest wynikiem potrzeby dbania o wspólną przestrzeń i pielęgnacji środowiska w skali mikro.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

TotenTotem

wielofunkcyjne elementy

Agnieszka Cieszanowska, Anna Jurgielewicz

LABA studio

2018

Podstawą projektu są trzy elementy, z których możliwe jest tworzenie różnorodnych obiektów codziennego użytku. Zostały one wykonane z przetworzonego plastiku (otrzymanego min. z korków od butelek) przy wykorzystaniu techniki formowania wtryskowego. U podstawy projektu stoi społeczność Precious Plastic.

TotenTotem to trzy komplementarne elementy wykonane z przetworzonego tworzywa sztucznego HDPE, z których można konstruować funkcjonalne obiekty codziennego użytku np. wazony; świeczniki; patery. TotenTotem to trzy komplementarne elementy wykonane z przetworzonego tworzywa sztucznego HDPE, z których można konstruować funkcjonalne obiekty codziennego użytku np. wazony; świeczniki; patery. Jak wyglądał nasz proces projektowy? Zaczęło się od studenckiej zbiórki zakrętek HDPE z butelek czy kartonów po napojach. Zostały wykorzystane jako surowiec do stworzenia prototypów produktów z recyklingu. Współpracując z poznańską firmą IPS Control, przy użyciu maszyn zaprojektowanych przez holenderskiego projektanta Dave’a Hakkensa z Precious Plastic Community, odpady HDPE zostały przetworzone. Wykorzystując techniczne możliwości stworzonego parku maszynowego, użyto maszyny Schredder, aby rozdrobnić plastik na granulat, a następnie zastosowano technologię formowania wtryskowego.  Tak powstały budżetowe, toczone formy do wytworzenia elementów.  Projekt pokazuje wartość współpracy projektantek/ów z firmami zewnętrznymi. TotenTotem podkreśla i uwidacznia potencjał polimerów HDPE w globalnej gospodarce cyrkularnej i dowodzi, że w odpadach plastikowych tkwi ogromna wartość.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Ricebag

zestaw do gotowania ryżu

Beata Sroka

2019

Ricebag to zestaw do gotowania ryżu wykonany z naturalnych materiałów. Jest alternatywą dla plastikowych woreczków, które podczas gotowania, wytwarzają BISFENOL A - substancję rakotwórczą, wpływającą negatywnie na nasze zdrowie. Projekt został wykonany z odpadów surówki bawełnianej i z drewna.

Zestaw zawiera woreczki do gotowania ryżu, klamerki oraz miarkę. Materiały, z których zostały stworzone elementy są odpadami z surówki bawełnianej oraz drewna. Do projektu została wybrana surówka bawełniana, ponieważ nie posiada w swoim składzie barwników ani substancji, które mogłyby uwalniać się podczas gotowania. Woreczki są wielokrotnego użytku, po skończonym gotowaniu, można je wypłukać i pozostawić do wyschnięcia. Przygotowanie ryżu na sypko bez odpowiedniego zabezpieczenia, często jest nie lada wyzwaniem. Ricebag to projekt, który pozwala w łatwy, szybki i zdrowy sposób przygotować ulubione dania z ryżu lub kaszy.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

UMLa

lampy

Agnieszka Cieszanowska, Anna Jurgielewicz

LABA studio

2018

Upcycled Metal Lamps to seria lamp – stołowych i ściennych – wykonanych z perforowanych blach. Odpady metalowe zostały pozyskane z lokalnego przedsiębiorstwa, wyszlifowane, a następnie uformowane w kształt walca, pomalowane proszkowo na biało, a do okablowania użyte zostały neonowe kolory.

Blachy zostały wyszlifowane i uformowane za pomocą walcownicy. Konstrukcja została zamocowana nitami skręcanymi i pomalowana na kolor biały. Montaż polega na włożeniu elementów elektrycznych i przykręceniu pięciu nitów (w przypadku lampy wiszącej). Dostępna szeroka gama kolorystyczna kolorów przewodów, pozwala na spersonalizowanie lampy. Cały sposób produkcji jest opracowany pod kątem przemysłu. Lampy sprawdzą się w nowoczesnych wnętrzach, zarówno w roli nastrojowego, subtelnego źródła światła, jak i głównego akcentu wzorniczego. Projekt pokazuje możliwości wtórnego wykorzystania metalowych odpadów. Oszczędzając naturalne zasoby surowców, wpływamy na spadek emisji gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery, spadek zanieczyszczenia powietrza, oszczędność wody, zmniejszenie zanieczyszczenia gleby oraz spadek ilości odpadów kierowanych na składowisko.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Re-Pot

Joanna Szymczak

Donica jest w całości wykonana z recyklingu, gdzie po jej powstaniu sama ma zostać elementem który recyklinguje wodę deszczową. jest to odpowiedź na zmniejszanie się powierzchni wód słodkich a ciągłym wzrostem zapotrzebowania wody.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Re-Plates

Natalia Komorowska

Zestaw talerzy o nieregularnych krawędziach i intensywnych barwach zieleni i błękitu jest przykładem wcielenia idei recyklingu w strefę twór­czości artystycznej.

#szanuje_segreguje#upcycling#design

Heci

Szymon Łabuś

Biodegradowalne opakowanie do przenoszenia oraz eksponowania ziół doniczkowych wykonane z makulatury barwionej naturalnie.

#upcykling#szanuje_segreguje#design

Second life set

Justyna Markowiak

Płaszcz dzianinowy oraz buty – klapki, będące wynikiem przetwarzania resztek przędz z produkcji przemysłowej dywanów. Plątaniny poliestrowych przędz mogą być w istocie materiałem do dziania oraz szydełkowania ręcznego i tworzenia przy tym produktów unikatowych.

#design#szanuje_segreguje#upcycling