Morze pomysłów – PROTO TYPY pracownie projektowe
Morze pomysłów – PROTO TYPY pracownie projektowe

wróć

Morze pomysłów – PROTO TYPY pracownie projektowe

PROTO TYPY to miejsce integrujące kreatywną energię lokalnych projektantów. To wspólnota ludzi znad morza.

PROTO TYPY łączą różne dziedziny twórcze, specjalistów i technologie. To kreatywny koktajl przygotowany z najlepszych składników przez ludzi pełnych pasji. Wspólnie tworzą specjalistyczne i świetnie wyposażone pracownie takie jak Stolarnia, Ślusarnia, Ceramika czy Druk 3d. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z nieprzerwaną radością. Rozpiera ich duma, gdy pod dachem ich pracowni powstają kolejne projekty, koncepty i idee. Działają lokalnie i wspierają trójmiejskich projektantów, rzemieślników i twórców. PROTO TYPY to całe morze zrealizowanych projektów. Zobaczcie sami!

W ramach wystawy „Morze pomysłów” PROTO TYPY prezentują zrealizowane w pracowni projekty mebli studentów i studentek Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku z Wydziału Architektury Wnętrz oraz dokonania rezydentek i rezydentów, którzy przy wsparciu ekipy realizują swoje projekty, pierwsze kolekcje lub małe linie produkcyjne. Poznajcie również szczegóły projektu GLËNA, który został zrealizowany pod dachem pracowni projektowych PROTO TYPY. To kolekcja ceramiki użytkowej zaprojektowanej i stworzonej przez lokalnych artystów w kontekście naszego regionu.

Działalność PROTO TYPÓW to współdzielenie się wiedzą i pasją do rzemiosła. To miejsce integrujące kreatywną energię lokalnych projektantów. To wspólnota ludzi znad morza. PROTO TYPY działają w przestrzeni prototypowni Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia. 

#polskidesign#ceramika#glina#druk3d#produkt#design#lepiej#współpraca#aspgdansk

Meble

Bloom

fotel

Daria Formella

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Zabawa, wypoczynek, miękkość i przytulność.

Bloom to fotel wypoczynkowy o nietypowym charakterze. Zbudowany jest z giętych, walcowatych form o drewnianej konstrukcji i obitych miękkim aksamitem. Wszystkie te elementy spinają metalowe rurki w kolorze odpowiadającym odcieniowi tapicerki. Fotel Bloom to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć  Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY. 

#meble#design

Loop

fotel

Patrycja Baran

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Miękka forma i wrażenie lekkości.

Projekt fotela wypoczynkowego Loop powstał z myślą o studentach Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Głównym założeniem projektu było uzyskanie możliwie najlżejszej konstrukcji przy jednoczesnym utrzymaniu miękkiej formy i wypoczynkowej funkcji. Fotel Loop to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć  Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

#design#meble

Rood

krzesło

Zuzanna Balicka

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Lekkie krzesło.

Krzesło Rood zostało zaprojektowane z potrzeby posiadania dobrych jakościowo i funkcjonalnych przedmiotów, które sprawdzą się na małych metrażach i będą poręczne przy częstych przeprowadzkach. Mebel ten powstał z myślą o młodych ludziach, którzy dbają o estetykę swojego otoczenie i lubią nietuzinkowe rozwiązania. Krzesło Rood to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć  Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

#design#meble

Fala

krzesło

Zuzanna Kaproń

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Faktura i wykończenie mebla rozbudza zmysł dotyku. 

Krzesło Fala to połączenie stolarskiego rzemiosła z rzeźbiarską formą. Smukłe, płynne i ergonomiczne siedzisko zaprojektowane zostało do wnętrz restauracji. Konstrukcja krzesła wykonana jest z drewna jesionowego, a charakterystyczne łączenia z drewna bukowego. Krzesło Fala to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć  Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

 

#design#meble

Wydmy

stolik

Zuzanna Kaproń

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Faktura i wykończenie mebla rozbudza zmysł dotyku. 

Stolik Wydmy został zaprojektowany do wnętrza kliniki okulistycznej. Strukturę blatu wyróżniają wklęsłości wyczuwalne pod powierzchnią dłoni i rozbudzające zmysł dotyku. Stolik jest wykonany z drewna jesionowego. Stolik Wydmy to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć  Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

 

#design#meble

Bujak

fotel bujany

Zofia Wąsowska

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Kojące kołysanie.

Fotel Bujak został zaprojektowany z myślą o wypoczynku i odprężeniu, jaki przynosi kojący ruch kołysania. Eleganckie i minimalistyczne wzornictwo zostało ubrane w wytrzymałą tapicerkę z nieoczywistym sposobem jej wiązania. Fotel Bujak to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć  Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

#design#meble

Harmonia

fotel

Aleksandra Klińska

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Wygodna praca w przytulnym fotelu.

Fotel Harmonia powstał z myślą o osobach, które potrzebują wygodnego i ergonomicznego siedziska z możliwością pracy na laptopie. Odpowiednio wyrzeźbione podłokietniki pozwalają na swobodną pracę, a miękkie wyprofilowane oparcie otula użytkownika, zapewniając większy komfort, prywatność oraz wygodę.
Fotel Harmonia to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć  Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

#design#meble

Feather

fotel

Martyna Lorbiecka

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Wolność i równość.

Fotel Feather został zainspirowany miłością do malarstwa i potrzebą wolności. Forma siedziska przypomina ptaka, który rozkłada swoje skrzydła do lotu. Fotel Feather to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć  Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

#design#meble

TILLAGT 1

krzesło

Filip Ludka

TILLAGT

2022

„Nie wyrzucajmy produktów, które się nam znudziły. Modyfikujmy je, zmieniajmy, dopasowujmy do własnych potrzeb, dając im kolejne życie".

Ideą marki TILLAGT  jest praca wykorzystująca odpady z wielkoseryjnej produkcji dająca im nowe życie, nową wartość oraz eliminująca konieczność utylizacji odpadów. Minimalizuje to również potrzebę kreowania nowych linii produkcyjnych mających negatywny wpływ na środowisko. TILLAGT 1 to produkt złożony z dwóch elementów: siedziska i oparcia powstałych z wysokiej jakości odpadu sklejki z naturalną okładziną dębową. Części te łączą się z konstrukcją bardzo popularnego produktu marki IKEA – krzesłem ADDE.  Jego stelaż, wykorzystany ponownie, tworzy nową wartość.

#design#meble

Vanilla Van One

Personalizowany campervan na bazie samochodu Citroen Jumper

Tomasz Kempa, Piotr Gnalicki

Vanilla Vans

2020

Vanilla Vans to startup tworzący personalizowane campervany. Koncept narodził się z pogoni za wolnością, pasji do aktywności outdoorowych oraz dobrego designu. Przekształcamy auta dostawcze w całoroczne kampery, które nie tylko zabiorą cię w daleką podróż, ale będą także posiadać mnóstwo ładnych i przemyślanych rozwiązań.

Vanilla Vans jest startupem tworzącym personalizowane zabudowy kempingowe samochodów dostawczych na życzenie klienta.

Stojący za projektem Vanilla Vans Tomek Kempa i Piotrek Gnalicki postanowili wykorzystać szerokie spektrum swoich wcześniejszych doświadczeń – począwszy od podróżniczych, przez sportowe, a na zawodowych skończywszy. Duet postawił sobie za cel stworzenie prawdziwego całorocznego domu na kołach. Vanilla Van One nie tylko zaskakuje funkcjonalnością dopasowaną do aktywnego trybu życia, ale również cieszy oko świetnym wzornictwem i naturalnymi materiałami.

Budowa kampera w oparciu o samochód dostawczy to potężne wyzwanie – wymaga wiedzy z zakresu dziedzin pozornie od siebie odległych. Twórcy muszą jednocześnie być projektantami 3D, stolarzami, elektrykami czy tapicerami. Dodatkowo, pewne „warunki brzegowe” tworzą przepisy prawa, a działanie w bardzo ograniczonej przestrzeni także nie jest ułatwieniem. Projekt pokazuje jednak, że kreatywność zwycięża, a użytkownicy campervana Vanilla Van One mogą śmiało ruszać w poszukiwaniu przygody!

#minimalizm#odpowiedzialnie

Krzesło z odpadu drzewnego

Krzesło

Daria Lewandowska

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

2021

Założeniem oraz równoczesną inspiracją do stworzenia siedziska stało się lite drewno jesionowe oraz odpady pochodzące z jego obróbki.

Proces tworzenia rozpoczął się od pozyskania odpowiedniej jakości drewna, następnie poszczególne elementy według wzoru zostały wycięte za pomocą piły taśmowej i starannie wykończone. Konstrukcja mebla powstała dzięki łączeniu elementów na zakładkę. Siedzisko oraz oparcie powstało z odpadów pozyskanych podczas obróbki mebla, są to odpowiednio trociny oraz pył z jesionu. Spoiwem łączącym stał się ogólnodostępny ekologiczny klej. Krzesło z odpadu drzewnego to projekt semestralny zaprojektowany w ramach zajęć Pracowni Projektowania Mebla, Wydziału Architektury Wnętrz ASP Gdańsk, a wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

 

#polska#polskidesign#meble#aspgdansk

Ceramika

Smętek

donica

Katarzyna Cichosz

Wystawa „Glëna”

2021

„Świat się kręci, a Smętek siedzi i smęci”.

Wizerunek na doniczce luźno opiera się na postaci kaszubskiego diabła Smętka (Smãtka), którego ludowe legendy przedstawiały na najróżniejsze sposoby – czasem jako złośliwego demona wsadzającego ludzi do piekła, a czasem jako rozdarte ucieleśnienie smutku. Ten mały Smętek to postać niemrawa i, cóż, smętna! Po zasadzeniu w doniczce roślinki tylko powoli nią obrasta, czasem – przy przelaniu ziemi – siedzi niepocieszony w wodzie. Donica „Smętek” jest częścią wystawy „Glëna”.

#design#ceramika#glina

Ręka Kaszuba

patera

Piotr Paluch

Wystawa „Glëna”

2021

Ręka Kaszuba jest większa, silniejsza, spracowana.

To reinterpretacja ręki Fatimy – bliskowschodniego motywu otwartej dłoni symbolizującej „opiekuńczą moc”. Jednak ta dłoń ma inne cechy i właściwości.

Może trzymać pomidory prosto z pola lub jagody z kaszubskiego lasu. Patera „Ręka Kaszuba” jest częścią wystawy „Glëna”.

 

#design#ceramika#glina

Kafle

kafle

Julia Łaskarzewska

Wystawa „Glëna”

2021

Zamknij oczy. Co widzisz, myśląc o Kaszubach?

Sosnowy las, ściółka zmieszana z piaskiem, szutrowa droga, niewielki ceglany domek ze stodołą. Sercem domu jest kuchnia ogrzewana piecem kaflowym. W oknach firanki zdobione haftem, a przez otwarte drzwi wlewają się promienie sierpniowego słońca. Za dnia koncerty ptasich zalotów i stukanie dzięciołów, nocą zaś hukanie sowy, niekiedy wycie wilka. „Kafle” są częścią wystawy „Glëna”.

 

#ręczniewykonane#ceramika#glina#design

Oczy lasu

wazon

Megi Malinowska

Wystawa „Glëna”

2021

Kora drzew bukowych przybiera kształt oczu.

Eksplorując kaszubskie lasy, niejednokrotnie możemy mieć wrażenie bycia pod obserwacją. Kora drzew bukowych często przybiera kształt oczu w miejscach, w których kiedyś wyrastały gałęzie. Jest to rodzaj znamiona, blizny. Oczy drzew tworzą magiczny i unikatowy nastrój leśnej scenerii. Wazon powstał w oparciu o tę obserwację. Kontakt wzrokowy z tym naczyniem tworzy nową jakość i specyficzną więź. Wazon „Oczy lasu” jest częścią wystawy „Glëna”.

#ręczniewykonane#ceramika#glina#design

Klewer

zestaw naczyń

Dorota Terlecka

Wystawa „Glëna”

2021

Klewer to po kaszubsku koniczyna.

Kształt zestawu wywodzi się z haftu kaszubskiego, który został tu przeniesiony w prostą formę trójwymiarowych pojemników. Elementy ceramiczne tworzą całościowy zestaw idealnie wpasowujący się w potrzeby każdego domu. Poszczególne elementy pełnią funkcje cukiernicy, mlecznika i pojemnika na wodę. Zestaw naczyń „Klewer” jest częścią wystawy „Glëna”.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Grónk

wazon

Aleksandra Szpunar

Wystawa „Glëna”

2021

Stworzone naczynie jest przeznaczone do eksponowania bukietów z delikatnych, polnych kwiatów.

Projekt  inspirowany jest tradycyjną ceramiką kaszubską wykonywaną od XIX wieku w warsztatach rzemieślniczych rodu Neclów. Intencją autorki była reinterpretacja tradycyjnych kształtów i elementów zdobniczych stosowanych w ludowych wyrobach glinianych, czego rezultatem jest uproszczona forma dekorowana zgeometryzowaną grafiką. Stworzone naczynie jest przedmiotem użytkowym, przeznaczonym do eksponowania bukietów z własnoręcznie zebranych kwiatów. Wazon „Grónk” jest częścią wystawy „Glëna”.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Patera na ruchanki

patera

Krzysztof Kossak

Wystawa „Glëna”

2021

Forma inspirowana naturą, podobnie jak tradycyjne kaszubskie wzory ludowe.

Kształt pozwala na promieniste ułożenie tradycyjnych kaszubskich ruchanek. Lekkie podwyższenie w formie podkreśla ekspozycje i ułatwia przenoszenie patery z zawartością. „Patera na ruchanki” jest częścią wystawy „Glëna”.

 

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Dzbanek

dzbanek

Klaudia Rafalska

Wystawa „Glëna”

2021

Dzbanek inspirowany klasyczną porcelaną kaszubską.

Naczynie zostało zaprojektowany z wykorzystaniem geometrycznych form. Zmieniła się jego funkcja, klasycznie używany jako mlecznik, ten może być używany do podlewania kwiatów, jako wazon lub do serwowania herbaty. Dzbanek jest częścią wystawy „Glëna”.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Wazon

wazon

Ziemowit Liszek

Wystawa „Glëna”

2021

Wazon jako zbiornik na wodę.

Inspiracją dla projektu była legenda o powstaniu Jeziora Wdzydzkiego, o Stolemie i Rusałce. Wazon jest częścią wystawy „Glëna”.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Mobil na Kaszubach

instalacja wisząca

Filip Ludka i Katarzyna Ludka

Wystawa „Glëna”

2021

Forma ciągle zmienna.

Kaszubskie powietrze, przyroda i przestrzeń daje nieskończoną energię i mobilizuje do ciągłego ruchu. „Mobil na Kaszubach” jest częścią wystawy „Glëna”.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Proste życie

zestaw naczyń

Monika Gradzik

Wystawa „Glëna”

2021

Wakacje, dzieciństwo i lato.

Kaszuby wielu kojarzą się przede wszystkim z dobrze spędzonym czasem i smacznym jedzeniem. Stworzony zestaw naczyń przeznaczony jest do podawania tradycyjnych potraw i napojów kojarzących się z wakacjami, dzieciństwem i latem. Zestaw naczyń „Proste życie” jest częścią wystawy „Glëna”.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Bjałka

zestaw naczyń dekoracyjnych

Hanna Kmieć

Wystawa „Glëna”

2021

Bjałka to po kaszubsku kobieta.

Ceramiczna baba kaszubska jest luźno inspirowana tradycyjnym strojem regionalnym Kaszub. Każda baba ma niepowtarzalne, ręcznie malowane wzory. Forma została zaprojektowana tak, by mogła służyć jako ozdoba, ale także jako praktyczne naczynie. „Bjałka" przechowa przeróżne rzeczy – od ziemniaka, przez sznëki z glancã, aż po plince kaszubskie. Jeżeli nie chcesz nic w niej chować, można na nią zwyczajnie popatrzeć. Na pewno będzie jej bardzo miło! Zestaw naczyń dekoracyjnych „Bjałka” jest częścią wystawy „Glëna”.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Kluska śląska

zestaw naczyń

Maciej Furtok

2021

„Tam zbiera się prawdziwa esencja smaku”.

Zestaw naczyń inspirowany kluską śląską, składa się z czterech talerzy, misy oraz sosjerki. Przez swoją zaokrągloną formę ma nawiązywać do tradycyjnego kształtu kluski śląskiej. Wgłębienie w talerzu spełnia taką samą funkcję jak charakterystyczna dziurka w klusce, w której zbiera się sos – „tam zbiera się prawdziwa esencja smaku”. Kluski śląskie są podawane na niedzielnych obiadach z roladą wołową, modrą kapustą i kompotem. Zestaw naczyń „Kluska śląska” został wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Dzbanek do herbaty

Weronika Malliou

2021

„Już sam fizyczny proces picia herbaty, poszukiwanie huigan, sprawia, że zwracamy się ku własnemu wnętrzu. Oddajemy się rozmyślaniom, gdy napój rozlewa się na języku, spływa w dół gardła i powraca jako aromat.”― Lisa See

W wielu kulturach picie herbaty to wydarzenie łączące pokolenia. To doznanie niemal mistyczne – kontemplacja delikatnych liści, parzonych w wyjątkowy sposób, w specjalnie do tego przeznaczonym naczyniu. Proces zaparzania herbaty nabiera wagi obrzędu, pozwala na wewnętrzne wyciszenie, jest również pretekstem do spotkań społecznych. W przedstawionym projekcie, sitko znajdujące się w środku naczynia, pozostaje w równowadze przy każdym możliwym ustawieniu dzbanka, tj. podczas ruchu, wykonywanego przy nalewaniu naparu. Tym samym przywodzi na myśl harmonię i rytualny charakter picia herbaty. Dzbanek do herbaty został wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Odczarowanie

dzbanek

Julia Łaskarzewska

2021

Wymiana szklanej pokrywki odczarowuje chowany w spiżarniach słoik i sprawia, że staje się naczyniem godnym podania na stół do posiłku.

Aby zamienić wek w dzbanek, należy odpiąć oryginalne wieczko i wyjąć je z drucianej obręczy, a następnie włożyć weń pokrywkę z dzióbkiem i przełożyć uszczelkę. Miejsce na uchwyt znajduje się tuż pod mechanizmem zapięcia. Na zestaw składa się ceramiczna pokrywka z dzióbkiem oraz druciana obręcz, która, spięta koralikiem z kamionki, staje się uchwytem zamienionego w dzbanek słoika. Dzbanek „Odczarowanie” został wyprodukowany pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY.

#ceramika#design

Naczynia z unikatowymi deseniami

Aleksandra Szpunar

2022

Bajkowy świat deseni.

Ola Szpunar jest absolwentką Wydziału Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, która swoje życie zawodowe związała z ilustracją. 

Zainteresowanie pracą z gliną pojawiło się kilka lat temu podczas zajęć w otwartej pracowni ceramicznej. Z czasem przerodziło się w działalność ceramicznego projektu „Clai”. Pod tym szyldem powstają delikatne naczynka zdobione charakterystycznymi, ręcznie malowanymi deseniami. Prace są niezwykle subtelne i urocze. W trakcie rezydentury Ola rozwinęła swoją kolekcję naczyń użytkowych. Korzysta z dobrodziejstw Pracowni Projektowych PROTO TYPY, a do swoich projektów używa druku 3D, wykonuje formy lejne, szkliwi i wypala.

#ręczniewykonane#ceramika#glina

Kolekcja kwietników ściennych

Katarzyna Przybył

2022

Precyzyjna geometria tłem dla roślin.

Kasia Przybył jest absolwentką Wydziału Architektury Wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, która swoje życie zawodowe związała z projektowaniem mebli.

W trakcie rezydentury zaprojektowała i wykonała kolekcją przestrzennych kwietników wraz z dedykowanymi doniczkami. Plan ten realizowała z niezwykłą pasją i energią pod dachem Pracowni Projektowych PROTO TYPY. Pewnie włada giętarką, programuje frezarkę CNC, spawa metale, a także realizuje minimalistyczne formy ceramiczne. To robi wrażenie!

#ręczniewykonane#ceramika#glina