Młodzi na start
Młodzi na start

wróć

Młodzi na start

Design XXI wieku

Nowa odsłona konkursu i wystawy prac młodych polskich projektantów. Na wystawie zaprezentujemy najlepsze prace konkursowe młodych artystów, projektantów i studentów kierunków projektowych i artystycznych. Temat tegorocznej edycji to Design XXI wieku. Zadaniem uczestników było zdefiniować czym jest design przyszłości, na jakie pytania będzie odpowiadał, jakie materiały będą dla niego charakterystyczne, co będzie ważniejsze: mieć czy być, minimalizm: wybór czy konieczność.

Wystawę można obejrzeć w witrynach budynku IV PPNT Gdynia.

 

Kuratorem wystawy jest Małgorzata Szczepańska, redaktor naczelna Elle Decoration.

 

kapituła konkursowa: Małgorzata Szczepańska – redaktor naczelna ELLE Decoration, Ewa Janczukowicz-Cichosz –wicedyrektor PPNT Gdynia, Ewa Gołębiowska – dyrektor Zamku Cieszyn, Ryszard Balcerkiewicz – członek zarządu Noti, Marek Adamczewski – projektant, wykładowca akademicki, Tomasz Augustyniak – projektant

mecenas konkursu: Miasto Gdynia | PPNT Gdynia | Centrum Designu

partner: Zamek Cieszyn

patroni medialnymi: ELLE, Domo+, Chillizet, designteka.pl, PLN Design i Magazif

 

#polska#polskidesign#design#przyszłość#produkt

Jutro

tkaniny

Reneta Ramola-Piórkowska

2020

Nagroda główna

Kolekcja pt. Jutro / Tkaniny z użyciem nasion, składa się z obiektu i tkanin wykonanych ręcznie przy użyciu unikatowej przędzy zawierającej nasiona roślin jadalnych. Celem pracy było stworzenie tkaniny stuprocentowo biodegradowalnej, która po porzuceniu przez człowieka, będzie nadal żyła w całkowitej symbiozie z naturą i po swoim rozkładzie mogłaby wspomóc naturę w jej odradzaniu. Wybierając formę pałatki, jako obiektu wypowiedzi, autorka odnosi się do jej swoistej symboliki. Może być ona zarówno okryciem, jak i namiotem co może symbolizować ochronę, schronienie, dom.

Podstawowym problemem w realizacji projektu było wybranie odpowiedniego materiału, który spełniałby założone kryteria. Warunek odnawialności dało się dość łatwo spełnić poprzez ideę zastosowania ziaren różnych roślin, natomiast znalezienie naturalnego materiału stanowiącego opakowanie tychże nasion było wyzwaniem. Projektantka wybrała folię rozpuszczalną w wodzie – hydrofolię. Jej właściwości zależą od wilgotności, innymi słowy, im wyższa wilgotność, tym więcej wody jest przez folię absorbowane. Kolejnym etapem pracy nad projektem był wybór splotu. Eksperymenty obejmowały zarówno gęstość, jak i rodzaj splotu właściwego do wybranego kształtu. Czynnikiem odgrywającym główną rolę była różnorodność i wielkość używanych ziaren. Najbardziej optymalnym okazał się zwykły splot płócienny. W wygospodarowanej części ogródka projektantka wykonała próbę, aby sprawdzić, w jaki sposób zachowuje się tkanina w środowisku naturalnym. Tkanina została w 100% wchłonięta przez przyrodę pozostawiając po sobie gęsty zasiew. Ze względu na materiał z jakiego jest wykonana, ma ograniczoną funkcję użytkową, ale taki był cel, ponieważ ma ona charakter utopijny i jest swoistym pytaniem o odpowiedzialność zarówno projektanta, jak i producenta, zwraca uwagę na zagadnienia związane z ekologią. Stanowi pewien balans pomiędzy użytkowością a sztuką konceptualną.

#polska#polskidesign#design#eko#bio#nowemateriały#mniejśmieci#odpowiedzialnie#slowfashion#tkaniny#produkt#ekologia

na balkon!

meble

Agnieszka Cieszanowska, Helena Wierzbowska

Nagroda

Projekt na balkon! to zestaw mebli i akcesoriów na balkony miejskie. Współczesne wzornictwo powinno słuchać ludzi i odpowiadać na ich realne pragnienia i potrzeby. Mimo, często zatrważającej, ilości mebli na rynku, dobranie odpowiednich produktów dedykowanych małym, zewnętrznym przestrzeniom może okazać się nie lada wyzwaniem. Widząc tę niezagospodarowaną niszę projektantki postanowiły stworzyć na balkon!. Zestaw, który może być odpowiedzią na potrzeby osób z miast posiadających balkony, ceniących funkcjonalność oraz otwartych na nowoczesne rozwiązania stylistyczne. By zrozumieć potrzeby potencjalnych użytkowników autorki przeprowadziły dwa badania: ilościowe (ankietę internetową) i jakościowe (pogłębione wywiady). Analizując je i korzystając z obserwacji i doświadczeń zdecydowały się zaprojektować nowe, lepsze formy istniejących rozwiązań, oraz stworzyć nowe udogodnienia. Tak powstały: stół (składany), dwa siedziska: taboret i krzesło (z materiałowymi poduszkami), donice w dwóch rozmiarach, konewka, popielniczka, puf oraz dwa elementy z funkcją przechowywania – na większe i mniejsze przestrzenie – stolik z tacą i koszem oraz szafka (z blatem do przesadzania roślin). Meble wykonane są z giętej rury aluminiowej oraz perforowanej blachy. Projekt nie jest gotową odpowiedzią na poradzenie sobie z małą przestrzenią balkonu, ale otwiera możliwości jego rozwoju i udoskonalenia. Autorki stworzyły meble i akcesoria na balkon, które mimo, że tak powszechne i ważne, nie doczekały się dedykowanych im zestawów obiektów. Uważają, że produkty powinny odpowiadać przestrzeni w której żyjemy, a także w szerszym kontekście, mieć na uwadze całą naszą planetę teraz i w przyszłości. Wierzą, że najważniejszą rolą projektantek jest słuchanie użytkowników i projektowanie z uwzględnieniem ich przyzwyczajeń, potrzeb oraz marzeń. W końcu najważniejsze jest to, co robimy i jak się czujemy w danym otoczeniu, a nie same przedmioty, które to otoczenie tworzą.

#polska#polskidesign#design#humancentered#meble

Re-Vase

kolekcja ekologicznych wazonów

Natalia Komorowska

2020

Nagroda

Ziemia jest naszym wspólny domem i miejsce do życia, niszcząc ją, niszczymy siebie, jednym z wielu problemów jest nadprodukcja, wiąże się ona z ogromną ilością odpadów. W swoich działaniach projektantka skupiła się na ich zmniejszeniu, poprzez recykling zmieniając w nowy produkt użytkowy. Wynika to z zainteresowania autorki tematem konsumpcjonizmu, która chciałby przekazać, że wytwarzane przez nas produkty, które następnie trafiają do śmieci, są naszym dobrem — surowcem, a nie śmieciem. Właśnie dlatego postanowiła, zaprojektować obiekty z butelek po winie, wykorzystując autorski pomysł, aby na gorąco po ponownym nagrzaniu ukształtować ją w nowy kryształ za pomocą drewnianej formy, co daje możliwość doprecyzowanie obiektu i powielenia 1:1. Do dekoracji wykorzystuje technikę zdobienia szkła płatami złota na gorąco, wtapiając je w powierzchnie szkła. Jest to celowe działanie, w celu zrównania produkt z recyklingu do designerskiego produktu Must have. W ramach prób technologicznych do dyplomu magisterskiego początkiem roku 2020- Zero Waste- zestaw opakowań na zakupy, miałam możliwość zrealizowania prototypów wcześniej zaprojektowanych form wazonów w hucie szkła w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

#polska#polskidesign#design#eko#upcykling#produkt#ekologia

Perła

tkanina żakardowa

Tomasz Dróżdż

Wyróżnienie

Tkanina żakardowa Perła jest częścią zestawu tkanin żakardowych obrazujących jak projektant może w pełni wykorzystać krosno przemysłowe. Tkanina cechuje się dwiema skrajnie różnymi stronami – awers błyszczący i ozdobny, rewers czarny prawie że gładki. Sam wzór tkaniny traci znaczenie na rzecz struktur manipulujących powierzchnią tkaniny. Natomiast zastosowanie dostępnych przemysłowo przędz w tkaninach dekoracyjnych daje nasycone kolory, a lureks wzbogaca powierzchnię o grę odbitego światła. Odpowiednio projektując sploty, mamy wpływ na obie strony tkaniny – górną i dolną. W jednym procesie tkania możemy otrzymać wielowątkową tkaninę dwustronną, w której obie strony są w pełni użytkowe, równie atrakcyjne, choć o zupełnie odmiennej ekspresji. Klient dostaje kompleksowy wyrób o dużo większym potencjale. Może go różnie aranżować i stosować według swoich potrzeb i upodobań. W dobie fast fashion, nadmiernej produkcji, dynamicznych zmian trendów, natłoku projektów, sposób personalizacji jednego wzoru pod oczekiwania klienta otwiera możliwości projektowe w duchu slow.

#polska#polskidesign#design#tkaniny

Stratus

kubek

Krzysztof Bocian

2020

Kubek wyróżnia się surową fakturą i dużą pojemnością (750 ml). Jest przeznaczony dla osób lubiących pić duże herbaty, jednocześnie traktując kubek jako osobisty przedmiot, który codziennie im towarzyszy. Nieszkliwiona, zewnętrzna powierzchnia podkreśla jego wyjątkową fakturę, która pełni nie tylko funkcję wzorniczą, ale także zapewnia doznania dotykowe, podczas picia i otulania go dłońmi. Przy odpowiednim oświetleniu, np. zachodzącym słońcu, faktura nabiera głębi. Ten kubek można codziennie odkrywać na nowo – trzeba się mu tylko bacznie przyglądać.

#polska#polskidesign#design#ceramika

Buzie

tkaniny, koszule, ubrania

Zuzanna Tokarska

2020

Buzie to projekt recyklingowy. Na używanych koszulach autorka drukuje ilustracje metodą sitodruku ręcznego. Rysunki zakrywają plamy i ślady dawnego użytkowania materiału – dzięki nadrukowi, koszule żyją dłużej. Metoda sitodruku pozwala zadecydować, gdzie umieścić dany wzór, tak aby odnowił tkaninę.

#polska#polskidesign#design#recykling#odpowiedzialnie#drugieżycie#reuse#moda#slowfashion#tkaniny#produkt

One line chair

prototyp krzesła

Agata Pięta

2020

Fotel One Line to ażurowe siedzisko wraz z oparciem i podłokietnikami. Forma fotela wynika z założenia wykonania go za pomocą jednej, ciągłej linii, co narzucił zaś materiał wykończenia, którym jest wąż odciągowy PCV.
Główną ideą projektu, było wykorzystanie rury, która pomimo efektownego wyglądu nie pełni żadnej funkcji estetycznej, za to jest elastyczna, wytrzymała na warunki atmosferyczne oraz nie wymaga impregnacji, co czyni ją doskonałym materiałem wykończeniowym elementów do przestrzeni zewnętrznej. Dzisiaj ważne jest by przedmioty, które nabywamy służyły nam jak najdłużej, ale liczy się także komfort ich użytkowania.
Autorce zależało na zaprojektowaniu nowoczesnej, ciekawej formy siedziska nie zapominając o istocie jego funkcji, sugerując się również upcyclingowym podejściem do wyboru materiału. Przy tym wykończeniu fotel doskonale sprawdzi się jako mebel ogrodowy. Istnieje możliwość stworzenia modelu obłożonego pianką tapicerską i wykończonego przyjemną w dotyku tkaniną, nadającą mu bardziej ciepły, przytulny klimat w kontraście do futurystycznej formy, by mógł spełniać rolę komfortowego siedziska w domowym zaciszu.

#polska#polskidesign#design#eko#nowemateriały#upcykling#meble#prototyp#ekologia

Panaceum

długopis

Juliusz Zaborowski

Według opublikowanego w 2016 r. raportu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) wynika, że w Europie każdego roku dochodzi do 2,6 mln zakażeń szpitalnych. U 91 tys. pacjentów są one tak poważne, że kończą się zgonem. Powszechnie dotykane powierzchnie w szpitalach są bardzo zanieczyszczone groźnymi bakteriami. Drobnoustroje te mogą przetrwać na powierzchniach aż do miesiąca. Zazwyczaj przedmioty położone w bezpośrednim otoczeniu pacjentów są najsilniej zakażone powyższymi bakteriami, a zatem mogą rozprzestrzeniać drobnoustroje pomiędzy pracownikami, pacjentami i odwiedzającymi. Pierwszą linią obrony przeciwko infekcjom jest dezynfekcja rąk i powierzchni. Wiadomo jednak, że nie eliminuje to ryzyka zakażenia u pacjentów – około 80% wszystkich zakażeń szpitalnych jest przenoszonych przez dotyk. Uważa się zatem, że biomasa na powierzchniach znacząco przyczynia się do występowania infekcji u pacjentów. Stopy miedzi posiadają naturalne właściwości zabijające dużą ilość mikroorganizmów. To jedyne materiały stałe o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych przydatnych w służbie zdrowia
Penaceum to lekki i wygodny w użyciu długopis dla lekarzy. Dzięki powłoce miedzi stanowi doskonały przedmiot mogący częściowo zredukować problem przenoszenia bakterii na drodze pacjent-lekarz-pacjent. W szpitalach, przychodniach i gabinetach lekarskich na całym świecie długopis stanowi w dalszym ciągu nieodzowne wyposażenie w pracy lekarzy. Bezpośredni kontakt długopisu pokrytego antybakteryjną miedzią z dłonią osoby zajmującej się pacjentem ,stanowiłby dodatkową barierę przenoszenia zarazków w sytuacjach kiedy procedura mycia i dezynfekcji rąk z jakiegoś powodu byłaby nie przestrzegana. Dla personelu medycznego, pielęgniarek, osób w rejestracji etc. Penaceum byłby także dodatkowym zabezpieczeniem przed przenoszeniem na rękach bakterii, wirusów i grzybów.

#polska#polskidesign#design#miedź#bezpieczeństwo#produkt

RODEO

lampa, abażur

Michał Siełacz

2020

Abażury RODEO prezentowane są w formie poziomej. Mniejszy model umożliwia montowanie abażurów zarówno do lamp wiszących, stojących, jak i podłogowych. Większy stosuje się do lamp wiszących. Produkt jest wodoodporny, stabilny, niełamliwy, śnieżnobiały, a co najważniejsze – nie zmienia powyższych właściwości z biegiem czasu. Zastosowany materiał jest lekko transparentny, dlatego oddaje idealnie kolor użytej żarówki, w tym zmiennokolorowej RGB. Ta zaleta sprawia, że abażury wpisują się w mieszkalne oświetlenie inteligentne. Kształt abażuru odznacza się minimalizmem i oryginalnością. Zastosowane łączenia są bez użycia kleju, szycia itp. Na abażur składają się tylko dwie, prawie identyczne części. Główną zasadą składania abażurów jest prostota, redukcja liczby elementów składowych do minimum oraz ręczne łączenie na zakładkę bez użycia obcych elementów. Sposób łączeń, który opracował projektant jest ekologiczny – nie wymaga użycia kleju, konstrukcyjny, bo usztywniający oraz estetyczny, bez zbytniej dekoracyjności.

#polska#polskidesign#design#eko#minimalizm#mniejśmieci#ręczniewykonane#lampa#produkt#ekologia

EKO-System

szkło użytkowe, patera

Jarosław Kozioł

W XXI wieku musimy na nowo przemyśleć procesy technologiczne. Generowanie zbyt dużej ilości odpadów przynosi katastrofalne skutki dla środowiska i jest obecnie problemem pierwszoplanowym. Działania prowadzące do szerszego wykorzystania zużytych materiałów i odpadów poprodukcyjnych są dziś kluczowe. Pracownie i zakłady szklarskie generują znaczące ilości stłuczki i szklanych ścinków. EKO-system to szkło użytkowe, które takie odpady wykorzystuje i bazując na ich kształcie przetwarza w formy organiczne oraz nawiązujące do cyklu hydrologicznego – ciągłego przetwarzania i wykorzystywania na nowo wody w przyrodzie, niedościgłego wzorca dla użytkowania materii przez człowieka. W zależności od oświetlenia i kąta, pod którym obiekt obserwujemy, możemy dostrzec na nim pofalowaną błyszczącą powierzchnię wody, ostre kryształki lodu lub skłębione struktury chmur. Transformacja dokonuje się nieprzerwanie na naszych oczach.

#polska#polskidesign#design#eko#produkt#ekologia

UVB Ultraviolet Brand

opaska na rękę

Adam Kaczmarek

UVB Ultraviolet Brand jest poręcznym akcesorium, które w praktyczny i wygodny sposób zapewnia higienę wnętrza dłoni. Po aktywacji opaski za pomocą niewielkiego przycisku z wnętrza przezroczystej pastylki uwalnia się światło UV. Bakteriobójcze właściwości promieni ultrafioletu pozwalają niwelować znaczącą ilość mikroorganizmów z wnętrza dłoni, poprzez regularne naświetlanie. Opływowy kształt elementu naświetlającego pozwala na swobodne ruchy w ramach codziennych czynności.
Ze względu na prostą konstrukcję urządzenia, nie stanowi problemu dostosowanie materiału i stylu wykonania akcesorium zgodnie z indywidualnymi preferencjami użytkownika. UVB może stanowić obiekt zarówno ekskluzywny ( wykonanie z metali i kamieni szlachetnych), jak i przyjazny środowisku, poprzez użycie przetworzonego materiału, pozyskanego z recyklingu odpadów tworzyw sztucznych.

#polska#polskidesign#design#produkt

TRYangle

lampa

Maja Kostykiewicz

Lampa TRYangle stara sprostać wymaganiom jakie stawia nam XXI wiek czyli racjonalne zarządzanie zasobami. Stelaż lampy wykonany z aluminium w technologii gięcia 3D, który można całkowicie zrecyklingować. Prostota konstrukcji, lekkość formy i multifunkcjonalność to założenia projektowe. Może być lampą biurkowa, wisząca lub kinkietem a możliwość postawienia jej na każdym z boków zachęca użytkownika do eksperymentowania każdego dnia.

#polska#polskidesign#design#lampa#produkt

B A S I C

zestaw mebli

Alicja Korbut

S A L A K

2020

Pracą konkursową jest seria/zestaw stolików pochodzących z pierwszej premierowej kolekcji projektantki. Meble te z powodzeniem spełnią swoją rolę zarówno razem/w komplecie jak i osobno. Są to produkty wykonane z wysokiej jakości stali i litego drewna. Inspiracją do powstałej kolekcji była szeroko pojęta geometria w przestrzeni. Projektantka uważa, że przy właściwym zestawieniu ze sobą obiektów w odpowiednich proporcjach jesteśmy w stanie stworzyć intrygujące nie tylko meble, ale nawet całe przestrzenie. Jej propozycje to zestawienie ze sobą : symetrii i asymetrii . Zależało jej na stworzeniu produktów, które mogą z każdej strony wyglądać zupełnie inaczej. Dzięki temu drobny gest jak odwrócenie mebla może sprawić, że całe wnętrze stanie się bardziej lub mniej dynamiczne. (BASIC jest dedykowany głównie małym przestrzeniom). Reszta premierowej kolekcji to zestawy stolików kawowych, i stolików nocnych, ale tak naprawdę każdy z nas może znaleźć swoje własne zastosowanie dla proponowanych przez autorkę mebli. Przykładowo niektóre produkty z kolekcji BASIC mogą posłużyć nam również jako kwietnik czy pomocnik w pokoju dziennym. Inny model z kolei może być szafką nocną, sprawdzi się również do przechowywania książek, płyt winylowych a nawet obuwia. Minimalizm to nie tylko efekt/wygląd końcowy proponowanych przeze mnie mebli. To słowo ma dla autorki ogromne znaczenie również na etapie powstawania wszystkich produktów. Tworząc je generuje minimalny odpad materiału dzięki temu meble są przyjazne środowisku.

#polska#polskidesign#design#meble#produkt

ORI BAG

Marta Furmańska

Ochrona środowiska to nieustannie ważny temat, jednak można odnieść wrażenie, że idea dbania o przyrodę, zasoby i klimat przestają być wystarczającymi powodami. Niewygodny, problematyczny, trudny. Tak często postrzegany jest recykling. Aby go odczarować powstała wielofunkcyjna forma, z której można korzystać podczas codziennych aktywności. Do jej wykonania wykorzystano tyvek – syntetyczny papier czyli lekki, bardzo wytrzymały, wodoodporny i ekologiczny materiał przyszłości. ORI BAG to rzeźba jednak jej użytkowość jest priorytetem. Pomimo wyraźnej geometrii forma jest subtelna, wygodna a przede wszystkim przyjazna środowisku. W zależności od potrzeb projekt może przyjąć zamkniętą formę sportowego plecaka lub sprawdzić się jako ekologiczna torba na zakupy. To użytkownik i jego potrzeby definiują przeznaczenie projektu. Projekt udowadnia, że można troszczyć się o środowisko w sposób łatwy i wygodny, który pomaga w codziennych aktywnościach. Dodatkową wartością jest fakt, że można otaczać się przedmiotami przede wszystkim użytkowymi ale i estetycznymi.

#polska#polskidesign#design#eko#produkt#ekologia

NOMADish

naczynia ceramiczne

Bartosz Pędziński

Projekt zestawu naczyń ceramicznych powstał z myślą o rosnącym w siłę trendzie współczesnego nomadyzmu oraz zmniejszających się przestrzeniach mieszkalnych. Naczynia zostały skonstruowane w taki sposób, aby do pełnego komfortu przygotowywania naparów była potrzebna ich jak najmniejsza ilość. Dzięki swojej modułowości ułatwiony jest ich transport oraz składowanie. W skład projektu wchodzą cztery formy porcelanowe (duży kubek, mały kubek, dostawiany dzióbek oraz przykrywka, będąca równocześnie podstawką), mosiężne obejmy oraz filcowy pokrowiec. Zestaw powstał z naturalnych materiałów, przyjemnych w użytkowaniu, które dodatkowo podkreślają jego rzemieślniczy charakter, będący kontrą wobec masowej produkcji i konsumpcjonizmu. Projekt swoją minimalistyczną formą i przeznaczeniem ma dawać użytkownikowi pretekst do zatrzymania się na chwilę.

#polska#polskidesign#design#minimalizm#ceramika#produkt

Algator

bioreaktor do domowej hodowli alg

Ewa Hiller

2020

Algi produkują połowę tlenu na Ziemi, są wskaźnikiem jakości środowiska, a w wielu kulturach ważnym składnikiem diety. Mikroglony i wodorosty są pożywieniem przyszłości odpowiadającym na problemy rosnącej ludzkiej populacji oraz potrzebę zdrowego pożywienia. Algator to bioreaktor do domowej hodowli alg. Samodzielna hodowla zaspokaja potrzebę kontaktu z naturą i wpływu na swoje pożywienie. Algator umożliwia kontrolę i automatyczną regulację istotnych dla wzrostu alg parametrów: temperatury, napowietrzenia oraz oświetlenia. Wygląd urządzenia ma ośmielić do spożywania wodorostów i mikroalg. Znany kształt – dzbanek sprawia, że jest ono przyjazne i sugeruje spożywczy charakter zawartości, oswajając z ideą jedzenia glonów. Hodowlę rozpoczynamy od wlania do naczynia destylowanej wody oraz pożywki, następnie ustawiamy temperaturę, czas naświetlania, włączamy napowietrzanie i zaszczepiamy algi. Uprawę może prowadzić kulturysta w celu zwiększenia ilości białka w diecie jak i nowoczesna babcia na zupę miso dla wnuczka.

#polska#polskidesign#design#bio#produkt

Collage

dywan

Matylda Polak

2020

Projekt powstał jako aneks do pracy dyplomowej magisterskiej. Zdaniem projektantki design na XXI wiek powinien zawierać w sobie pierwiastek pracy ręcznej i maszynowej. Nie unikniemy globalizacji w projektowaniu, produkcji przemysłowej i powielania projektów w dziesiątkach egzemplarzy. Możemy natomiast zróżnicować przedmioty między sobą dzięki rękodzielnictwu. Produkujmy więc ekologicznie, przedmioty o jak najwyższej jakości i świetnym designie (których nie będziemy chcieli wyrzucić gdy przemianą trendy) i w miarę możliwości różnicujmy je. Nadajmy przedmiotom indywidualny, niepowtarzalny charakter! Taki właśnie jest dywan Collage – łączy w sobie część dywanową, wyprodukowaną przez Brintons Agnella oraz część makramową, wykonaną ręcznie. Dzięki temu całość jest dialogiem produkcji maszynowej z rękodzielnictwem.

#polska#polskidesign#design#ręczniewykonane#produkt

Zestaw plażowy

meble

Bogusz Jagiełło

2020

Kolekcja ośmiu przedmiotów została zainspirowana Morzem Bałtyckim, jego kolorami, fauną, florą, ale i emocjami oraz wspomnieniami, jakie towarzyszą mi podczas pobytu na plaży. Kolory oraz formy odwołują się do lokalnej przyrody, architektury, materiałów. Wszystkie produkty wykonali lokalni rzemieślnicy, a materiały zostały starannie dobrane pod względem trwałości, wpływu na środowisko, tekstur oraz przeznaczenia. Zestaw, który można skompletować dowolnie, składa się z regulowanego, składanego leżaka, dwóch torebek, z których bez problemu wysypiemy piasek, dwustronnego koca, szczotek do ciała i ubrań inspirowanych kształtem meduz, parawanu, w którym uszkodzony element łatwo wymienić oraz młotka ułatwiającego jego wbicie.
Produkty nadają się również do użytku poza plażą – torebki mogą służyć do przechowywania drobiazgów w domu, a dzięki leżakowi będziemy mogli zrelaksować się na tarasie bądź́ przy kominku. Jest to wizja kolekcji plażowej, która mogłaby na stałe zagościć na polskim wybrzeżu. Zaprojektowana została z myślą o wygodzie, trwałości oraz możliwością naprawy. Całość jest spójna, lekka i wygodna w przechowywaniu, a zastosowanie klasycznych materiałów sprawi, że zestaw będzie służyć przez wiele pokoleń.

#polska#polskidesign#design#meble

Wieszak XXI

wieszak

Karolina Kuźma

2020

Zaprojektowany wieszak odpowiada potrzebom XXI wieku. Jest on stworzony z ekologicznych materiałów, takich jak drewno sosnowe oraz ekologiczna skóra. Dzięki swojej ergonomiczności oraz wytrzymałości nadaje się do zawieszenia na nim zarówno lekkich koszulek, jak i ciężkich marynarek czy płaszczy. Zastosowane materiały oraz kolorystyka sprawiają, że wieszak idealnie wpisuje się w obecne trendy, stawiające na jak największą naturalność. W budowie i wyglądzie wieszaka postawiono na minimalizm. Nie znajdują się tu również żadne materiały zagrażające środowisku, jak plastik, z którego wykonana jest większość obecnie produkowanych wieszaków. Wieszak świetnie nawiązuje do idei mieć czy być, służy on przecież do tego by utrzymywać na sobie posiadane przez nas ubrania. Sam w sobie nie musi być jednak kolejnym, szkodliwym dla środowiska przedmiotem. Może również skłonić do głębszej refleksji nad zbyt dużą ilością kupowanych ubrań.

#polska#polskidesign#design#slowfashion

FONTA

mozaika

Aleksandra Błyskal

2020

Projekt FONTA został stworzony z myślą o designie przyszłości. Jego postępowy charakter pozwala na przystosowanie go do nowych realiów projektowych, które dynamicznie ulegają zmianom. Nazwa projektu pochodzi od słowa ‘font’ i przybrała żeńską formę od słowa ‘mozaika’. FONTA to koncept modułowego wzoru opierającego się na dwudziestu kwadratach z odmiennymi podziałami wewnętrznymi. Układ kwadratów jest modyfikowalny i w zależności od sposobu zestawienia tworzy różne wzory geometryczne. Ważną jego cechą jest możliwość tworzenia liter i cyfr oraz składanie z nich napisów. Każdy poszczególny moduł jest geometryczną kompozycją, która sama w sobie nie zawiera żadnej informacji. Do uzyskania litery czy cyfry potrzeba dwóch lub czterech modułów, które można łączyć w tekst ciągły. Uzyskane napisy mogą być samodzielną kompozycją lub częścią większego układu. Dowolna konfiguracja modułów pozwala na dostosowanie układu do indywidualnych potrzeb odbiorcy. Takie struktury mogą przyjmować wiele postaci swojej formy. Jednym z nich jest kamienna mozaika, która może służyć jako okładzina ścienna lub podłogowa. Jej zdolność do komunikacji wizualnej znajdzie również zastosowanie na elewacjach budynków, które dzięki niej mogą zostać uwolnione od szyldów i banerów. Innymi przykładami wykorzystania FONTY może być płaski rysunek 2D, stosowany cyfrowo lub w druku jako plakaty, tapety czy identyfikacja wizualna. Wiele możliwości daje również przeniesienie wzoru do trójwymiarowych postaci, poprzez dodanie grubości, czyli trzeciego wymiaru do poszczególnych kształtek. Taka postać FONTY może mieć na przykład formę struktury miejskiej, krajobrazowej, mebli lub dekoracji. Zwiększając lub zmniejszając wymiary modułów, zostają zachowane ich wszystkie cechy charakterystyczne. Dzięki możliwości skalowania, wzór można wykorzystać w drobnym, jak również w wielkowymiarowym produkcie. Możliwości wykorzystania modułowego wzoru są nieograniczone, nie tylko ze względu na mnogość form jakie mogą przyjąć, ale również z uwagi na wykonanie ich z różnorodnych materiałów. Prezentowana mozaika została wykonana z marmuru, który jako naturalny, trwały materiał w pełni wpisuje się w obecne standardy. Rozwój nauki i postęp technologiczny mogą jednak przynieść nam z dnia na dzień nowe materiały, a uniwersalność FONTY pozwoli na ukazanie jej w każdym z nich. Ograniczona liczba modułów z nieograniczoną ilością efektów końcowych, które razem nadają nowego znaczenia dla designu XXI wieku, pozwala na uniknięcie pytań co jest ważniejsze: mieć czy być, minimalizm: wybór czy konieczność. Konsumpcjonizm nie zniknie z dnia na dzień, jednak możemy mieć wpływ na jego ponowne, zrównoważone ukształtowanie, nie tylko za sprawą nowych materiałów, ale także dzięki projektom, które będą ewoluować razem z nimi – takich jak FONTA.

#polska#polskidesign#design#czcionka#produkt

Modern Retro

lampa

Natalia Dzidowska

2020

Lampa wykonana została z drewna akacjowego i szkła sodowego. Projekt jest stworzony do produkcji seryjnej, ale charakter zastosowanych materiałów sprawia, że każda lampa jest wyjątkowa i nie ma dwóch identycznych elementów (ze względu na przekrój drewna i grubość szkła dmuchanego w formie). Lampa dzięki prostej ponadczasowej formie pasuje do wnętrz w stylu retro, dekoracyjnych, eklektycznych oraz nowoczesnych i minimalistycznych.

#polska#polskidesign#design#lampa#produkt

Malta

lampa

Justyna Żak

2020

Praca z materiałem to ogromny twórczy przywilej wymagający od projektanta wiedzy, umiejętności, zaangażowania, wyczucia, ale przede wszystkim świadomości. Nie tylko tej związanej z formą lecz tej, związanej z odpowiedzialnością za wykreowany produkt i wiążący się z tym dobór materiałów/surowców oraz technologię. Będąc częścią procesu formowania szkła metodą hutniczą zdałam sobie sprawę, że duża jego część jest marnotrawiona. Kapy, produkty nie spełniające przyjętych standardów, resztki szkła z donic powstałe w wyniku jej wymiany bądź́ zmiany koloru w znacznej części są wyrzucane do śmieci. Wciąż mało docenianą zaletą szkła jest możliwość jego wielokrotnego przetwarzania zarówno w procesie obróbki termicznej na gorąco jak również na zimno, używając w tym celu tarcz szlifierskich. Dlatego też powstała "Malta". Minimalistyczna propozycja rozwiązania lampy stojącej. Wykorzystanym materiałem w projekcie jest metal – pełniący funkcję elementów konstrukcyjnych, ale punktem kulminacyjnym jest szklany klosz powstały z odpadów, z zakładów przemysłowych- hut szkła. Powstałe w wyniku ponownego przetopienia i obróbki szlifierskiej szklane tworzywo ilustruje jak wielkim potencjałem przetwórczym dysponuje ten materiał, a przy tym uświadamia jak ważnym elementem są surowce naturalne i to, że luksus oraz piękno może powstać też ze śmieci.

#polska#polskidesign#design#lampa#produkt

reVASE

nakładki na naczynia

Patrycja Gorzela

2020

Człowiek od zawsze miał potrzebę ozdabiania wnętrz, w których przebywa. Z biegiem czasu liczne akcesoria zaczęły wypełniać nasze przestrzenie mieszkalne, jednak w czasach, kiedy sami już nie wiemy czego i ile posiadamy, szczególnie istotne wydaje się przyjrzenie rzeczom, które już mamy. Z założenia, że w każdej z nich drzemie ogromny potencjał powstało reVASE, czyli zestaw nakładek, dzięki którym każda szklanka, kubek i każdy inny dowolny przedmiot może stać się wazonem, świecznikiem lub abstrakcyjnym obiektem dekoracyjnym. Dzięki możliwości używania dowolnego przedmiotu oraz nakładek w różnych kombinacjach – ilość możliwych konfiguracji jest nieskończona – wygląd wazonów zależy tylko od naszej wyobraźni i chęci odkrywania nowych kompozycji. Projekt skłania do przyjrzenia się posiadanym rzeczom i nadania im nowej, różnej od pierwotnej funkcji, dzięki czemu wydłuża się ich atrakcyjność.

#polska#polskidesign#design